Soliststuderende fra Det Jyske Musikkonservatorium

Søndag d. 14. november kl. 16.00

Gratis adgang

Søndag den 14. november kl. 16 indbyder Haderslev Musikforening til en gratis koncert med fire udvalgte musikere fra solistuddannelsen ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Det er et udslag af et nyt initiativ, der blev sat i værk i 2018 af konservatoriet, der uddanner udøvende musikere på højeste niveau. Konservatoriet har 350 studerende og er Danmarks næststørste konservatorium og genremæssigt det mest alsidige. Gennem en optagelsesprøve kan studerende kvalificere sig til solistuddannelsen med fokus på koncertvirksomhed.

De fire musikere er Xenia Kandel Frederiksen på klaver, Marianne Thomsen Clement på fløjte, Malthe Volfing Højager på cello og Tony Nguyen, der  spiller klaver.

Alle musikerne har allerede en flot musikbaggrund og uddannelse bag sig. De har studeret i Danmark og i udlandet og spillet i forskellige lande samt modtaget priser og anerkendelser. De er alle optaget på solistuddannelsen.

Ved koncerten i Haderslev spilles Gabriel Faurés fantasi for fløjte og klaver, Francis Poulenc sonate for fløjte og klaver, Johannes Brahms cellosonate for klaver og cello.

Afslutningsvis spiller Tony Nguyen Modest Musorgskys Udstillingsbilleder. Det er et værk, der illustrerer en bestemt historie og derfor betegnes programmusik. Da den russiske komponist Modest Mussorgskys ven, maleren og scenografen Victor Hartman, døde i 1874, besluttede Mussorgsky at komponere en række klaverstykker bygget over nogle af hans billeder.

Koncerten er den første i Haderslev Musikforening i samarbejde med Det Jyske Musikkonservatorium.

Solist deltagere:

Marianne Thomsen Clement, fløjte

Xenia Kandel Frederiksen, klaver

Malthe Volfing Højager, cello

Tony Nguyen, klaver

Program:
Xenia Kandel Frederiksen (klaver)og  Marianne Thomsen Clement ( fløjte):

Gabriel Fauré(1845-1924): Fantasie for fløjte og klaver, op. 79 (1898)

Skrevet til Paris-konservatoriets årlige konkurrence ved Paul Taffanel.

Francis  Poulenc (1899-1963): Sonate for fløjte og klaver (1957)

Komponeret for fløjtenisten Jean-Perre Rampal. Uropført i 1957 ved Strasbourg Musikfestival

1. Allegretto malincolico

2. Cantilena

3. Presto giocoso

Xenia Kandel Frederiksen (klaver) og Malthe Volfing Højager (cello):

Johannes Brahms (1833-1897): Cellosonate i F-dur, op. 99. (1886)

Cellosonaten blev komponeret til Robert Hausmann (1852-1909), da han var cellist I Joachim String Quartet i Berlin.

1. Allegro vivace

2. Adagio affettuoso

3. Allegro passionato

4. Allegro molto

Pause

Tony Nguyen (klaver):

Modest Mussorgsky (1839-1881) Udstillingsbilleder (1874):

Da den russiske komponist Modest Mussorgskys ven, maleren og scenografen Victor Hartman, døde i 1874, besluttede Mussorgsky at komponere en række klaverstykker bygget over nogle af hans billeder. Ligesom Hartmans billeder havde afspejlet noget specielt russisk, skulle musikken også give udtryk for Ruslands folkesjæl – det var begges formål at placere den russiske folkekultur på den kulturelle verdensscene. Musikken blev til klaversuiten »Udstillingsbilleder«.

Gnomus

Det Gamle Slot

I Tuilleri-haverne

Bydlo