ENGEGÅRD QUARTET

Norsk strygekvartet spiller i Slesvigske Musikhus

Den norske strygekvartet ”Engegård Quartet” kommer søndag den 25. september kl. 16.00 til Slesvigske Musikhus i Haderslev. Den indleder dermed den egentlige sæson på syv koncerter i Haderslev Musikforening. Koncerterne er for alle – Der er løssalg af billetter ved indgangen for kr. 140,00 – eller der kan tegnes et medlemsskab for hele sæsonens syv koncerter for kr. 500,00 for en person.

Kvartetten blev stiftet under midnatssolen i Lofoten i 2006. Den er i dag et af Norges mest efterspurgte ensembler. De fire musikere er Arvid Engegård og Laura Custodio Sabas, der begge spiller violin. Juliet Jopling på bratsch og Jan Clemens Carlsen på cello.

Musikernes dristige og friske fortolkninger af den klassiske musik har givet kvartetten international anerkendelse og bifald. Også deres indspillede CDere har givet stor opmærksomhed. De er blandt andet med musik af Mozart og Schumann, der også er på programmet i Haderslev.

Der spilles værker af Mozart, Debussy og Schubert.

Den blomstrende karriere for kvartetten gælder også for de fire musikere. Den norske Arvid Engegård er uddannet i Norge, Østrig og USA og stifede kvartetten sammen med engelske Juliet Jopling, der har spillet både som solist og i andre kammerensembler i flere lande. Den spanske violinist Laura Custodio Sabas er ny i Engegård Quartet men har en fornem baggrund fra koncerter i mange lande som Japan, Cypern, Polen og Frankrig. Jan Clemens Carlsen er født i Norge. Han har vundet priser i Norge for strygere og modtog i 2008: 2. pris i Prinsesse Astrids musikpris. Jan Clemens Carlsen har deltaget som solist og kammermusiker ved en række festivaler i in-og udland.

Tidligere har musikken ført de fire strygere rundt i verden til koncerter i blandt andet Skotland, Østrig, Tjekkiet og Sydamerika samt i de skandinaviske lande. Festivaler i Delft og Bukarest m. m. har også haft deltagelse af Engegård Quartet.